Dolfijnen, zeehondjes en hagel

19 maart 2010 - Westport, Nieuw-Zeeland

Hee allemaal!

Hoe is het daar in Nederland? Heb een tijdje geen internet bij de hand gehad, dus nu weer even een update van de afgelopen weken! We hebben alweer zoveel gedaan, tis bijna niet meer bij te houden.. ;)

In Wellington zijn we dus eerst bij de familie van Michael en Elizabeth verbleven, daarna wat dagen doorgebracht bij Sarah in het centrum van Wellington. Tes en ik hebben eerst zelf de stad verkent, omdat Sarah die maandag nog moest werken. s' Avonds met Sarah en Rhys in de stad afgesproken om een hapje te eten en daarna naar het circus te gaan. We kwamen er pas daar achter dat het eigenlijk een horrorcircus was.. Creepy! De volgende dag de stad in met Sarah, naar het mini-museum van de filmindustrie van Wellington, waar Lord of de Rings is gemaakt, geweest. Was interessant om te zien hoe ze alles gemaakt hebben! 's Avonds fish en chips aan het strand gegeten en daarna nog naar de film.

Vorige week woensdag zijn we naar het zuidereiland gevlogen, naar Christchurch. Daar hebben we onze schattige campervan opgehaald, we zijn er echt heel blij mee! Het is heerlijk om zelf te rijden en zelf te bepalen waar je wilt stoppen en wilt slapen. We hoorden dat je op het zuidereiland veel kan wildkamperen, maar dat valt tot nu toe wel tegen. We zijn al veel bordjes tegen gekomen met no overnight camping.. Uiteindelijk toch een aantal plekken kunnen vinden, soms toch op een goedkope camping moeten staan, wat ook wel weer lekker is ivm douchen.. Maar als we geen douche hadden, zijn we stiekem gaan douchen op campings, werkt ook goed! :) We hebben onderweg vaak gezellig de radio aan (als ie niet stoort..), maar t lijkt wel of we hier in het backstreet boys-tijdperk leven! Muziek die in Nederland alleen in het foute uur gedraaid kan worden, komt hier aan de lopende band voorbij. Stiekem wel gezellig! ;)

Vanuit Christchurch naar Kaikoura gereden, wat beroemd is om de dolfijnen en walvissen die je daar kan spotten. Hier hebben we onze kans gegerepen op nu echt die dolfijnen te zien die we al zo vaak gezocht hebben. We moesten twee dagen wachten tot we met de tour mee konden omdat alles al volgeboekt was. Het was die dagen ook slecht weer, met veel regen. Kamperen in de regen is wat minder makkelijk.. Er kwamen zelfs hagelstenen ter grootte van knikkers naar beneden vallen! Het was gewoon even wit op straat.. Mooie wandeling gemaakt, zeehondjes gespot! Super schattig hoe ze daar op de rotsen lagen te zonnen! :)

Afgelopen zondag was het dan echt zo ver, we gaan dolfijnen spotten! Uitgerust met wetsuit, snorkel en flippers gaan we met een groep van ongeveer 10 mensen de boot op. De schipper zegt dat er heel veel dolfijnen zijn, wel honderden, maar dat is nog moeilijk te geloven.. Totdat we wat van de kust wegvaren en echt super veel vinnen het water uit zien steken! Ze zijn er echt! Toch wel een beetje eng om dan het water in te gaan.. Maar eenmaal in het water is het echt super tof! De dolfijnen zwemmen allemaal om je heen. Als je geluidjes maakt (of liedjes zingt) in je snorkel kan je de aandacht trekken en rondjes met ze zwemmen, super cool! Er zwemmen ook kleine dolfijntjes tussen, heel schattig. Echt een raar idee om tussen zoveel dolfijnen te zwemmen, soms duiken ze plotseling voor je op. Vanaf de boot zijn al die vinnen in het water ook een heel mooi gezicht. Blij dat we ze eindelijk gevonden hebben! :)

Vanuit Kaikoura zijn we doorgereden richting Nelson. Onderweg opzoek naar een gratis slaapplek, na tips gevraagd te hebben aan locals uiteindelijk op een schapenboerderij mogen staan. We konden onze campervan op het erf zetten en gebruik maken van een ouderwetse 'poepdoos' als we naar de toilet moesten. Dit was echt zo'n hutje met een houten deksel en een gat in de grond, met uitzicht over de lammetjes! De volgende dag Nelson bekeken en daar een kayak tocht geboekt voor 2 dagen kayaken langs de kust van het Abel Tasman National Park. Dit zijn we woensdag en donderdag gaan doen. De eerste dag kregen we een soort cursus kayaken en tips over het gebied. Helaas kwam toen het bericht dat het de winderig was en de golven te hoog waren in het gebied waar wij wilden kayaken, super jammer.. Wel de cursus nog afgemaakt en toen besloten om te gaan wandelen naar de boot waar we op zouden gaan slapen en de volgende dag terug te kayaken. De kayak en onze spullen zouden dan naar die plek worden gebracht. De wandeling was super mooi, uiteindelijk nog een leuke dag gehad, heel anders om het park vanaf de kant te bekijken dan alleen vanuit een kayak. We hebben geslapen in een boothostel. Vanaf de kant zwaaien naar de boot, dan werd je met een klein bootje opgehaald. 's Avonds heerlijke BBQ en de volgende ochtend met een volle maag het water op. Het kayaken was super tof! Ook weer zeehondjes gezien en ook pinguins die in het water dobberen! De stranden daar zijn ook super mooi en heerlijk rustig. Na een lange dag kayaken waren we uitgeput en de campervan ergens langs de weg tussen de bossen en weilanden geparkeerd en heerlijk (wel een beetje scheef..) geslapen. Vanochtend een stuk naar beneden reden, nu zitten we in Westport (niet zo'n boeiend stadje..)

De komende dagen willen we langs de westkust rijden richting de gletsjers. Daar willen we een gaan gletsjer tocht maken. Ik ga nu nog even wat foto's proberen up te loaden en jullie horen hopelijk snel weer van me! :)

Liefs, Maris

1. Ivanka:
    19 maart 2010
    Hey! Wat leuk weer allemaal! Zwemmen met dolfijnen lijkt me echt super tof.
    Het kaartje is trouwens gister aangekomen, bedankt! (heel sexy hoor:P)
    XX
  2. Gemma:
    Hee meiden,

Nu begint het echte grote avontuur! Superleuk om je verhalen weer te lezen Maris, jullie doen daar veel! Leuk dat jullie nu dolfijnen hebben gezien en zelfs met ze gezwommen, gaaf!!

Thanks voor het kaartje, erg leuk! :P

Heel veel plezier nog, XXXX
  3. Marjo:
    Hallo dames,
    Gaaf zijn jullie avonturen en foto's zeg! Zwemmen tussen de dolfijnen en leuk dat jullie zeehonden en zelfs pinguins tegenkomen. Veel plezier met jullie avonturen en met het grappige busje,
    groetjes
    Marjo
  4. Ma:
    Hoi Mariska,
    Wat zijn jullie toch een prachtige meiden :), met heerlijke avonturen, geniet ervan!
    Top is wel het zwemmen tussen al die dolfijnen!
    Veel plezier!
    Groetjes uit Spijkenisse
  5. Michael:
    Hey!
    Klinkt cool, vooral 't kayakken! Ben wel benieuwd wat 't horrorcircus is. Draaien ze daar ook backstreet boys? :P
    Veel plezier nog!
    Groeten,
    Michael
  6. Ma:
    19 maart 2010
    Na een gezellige tijd in Wellington is het wel ineens een ander avontuur om tussen de schapen op een houten gat te zitten!:P
    Ook nog hagelstenen, maar ja, je bent wel wat gewend!
    Als ik de video zie is het nog best wel spannend om tussen die grote dolfijnen te zwemmen, oei..
    Goede Reis!Veel Plezier!x ma
  7. Edmee:
    20 maart 2010
    Hier ook je kaart ontvangen (heel grappig hoor :p) gaan jullie ook nog kijken naar de walvissen? Lex kan je intens in de ogen kijken en daarbij lieve walvisgeluidjes maken. Veel plezier verder!
  8. Pauli:
    21 maart 2010
    He Mariska,

wat een avonturen allemaal! Het verbaast me nog steeds dat jullie daar aan de andere kant van de wereld zitten en wij hier alles gelijk kunnen volgen. En ook nog foto's erbij. Geweldig.
    We kijken alweer uit naar je volgende verhaal. Goede reis verder en doe voorzichtig ;-)
  9. Rutger:
    28 maart 2010
    Nu ik dit weer lees ga ik wel ff iets harder bikkelen aan mn scriptie zeg..toch wel iets beter dan die routine dingen in rotterdam.

En dat skydiven zag er idd nice uit, komt ook op mn lijstje te staan. Maar veel plezier nog!
    x
  10. Gemma:
    1 april 2010
    Hee Maris,

Je loopt al 2 blogs achter op Tessa!!! Ben ook benieuwd naar jou nieuwgemaakte foto's! Maarre geniet nog maar daar!

Kuss Gem