Bali

6 juli 2010 - Solo, Indonesië

Hee allemaal,

Hoe is het met de oranjekoorts?? ;) Vanavond de halve finale, super! Hier juichen we in iedergeval hard mee, uitgedost in oranje shirt en vlaggetjes op onze wangen. Veel Indonesiers vinden Nederland ook tof en zien ze al wereldkampioen worden!

We zijn 16 juni op Bali aangekomen en hebben de eerste dagen in Kuta doorgebracht. Een echte vakantiespot voor veel Australiers en Engelsen die heel de dag aan het Bintang bier zitten, echte feestplek dus. Veel drukte op straat, scooters die van alle kanten aan komen scheuren, verkopers die je van alles aan willen smeren. "Looking, Looking" "Special price for u!" "Transport?" Echt, ze komen overal vandaan. Even wennen in het begin, maar algauw lopen we ze gewoon voorbij en zijn we gewend aan de drukte. Kuta heeft mooie stranden, met echt super hoge golven. Ook leuke restaurantjes, waar je super goedkoop kan eten, een hele avondmaaltijd, incl. drankjes kost gemiddeld 4 euro, prima! Vanuit Kuta hebben we ook een middag een prive-chauffeur gehuurd, wat daar ook niet duur is, om ons naar Uluwatu te brengen. Daar is de mooiste surfspot van Bali en hebben we alle pro's bewonderd. Daarna naar de tempel van Uluwatu gereden. Mooie tempel aan het water, waar ook veel aapjes rond liepen, schattig! Daar ook een Balinese dans gezien bij zonsondergang, heel mooi! Na de tempel naar Jimbaran gereden, waar we heerlijk gegeten hebben. Tafeltjes op het strand onder de sterrenhemel en zelf je vis uitzoeken die dan gegrilld werd, lekker.

Na Kuta zijn we met de bus naar Ubud gegaan, een leuk stadje in het binnenland van Bali. Daar verbleven we in een gezellige homestay, bij mensen thuis dus. Ubud was echt een leuk stadje, veel leuke winkeltjes. Daar ook weer een Balinese dans gezien, ook weer heel mooi, met mooie kostuums. Vanuit Ubud hebben we een dagtocht door het binnenland van Bali gemaakt. We zijn naar verschillende tempels geweest, onder andere de grootste tempel van Bali. Heel indrukwekkend! Ook langs de rijstvelden gereden, mooi gezicht met alle terrassen. Gelunched bij de Baturberg, met schitterend uitzicht over het Baturmeer. Was heel leuk om langs alle kleine dorpjes te rijden en te zien hoe de mensen daar leven, heel anders dan in de grote toeristengebieden. De mensen op Bali zijn ook heel vriendelijk, willen altijd een praatje maken en proberen een beetje Engels te praten.

Na Ubud een paar dagen in Sanur geweest. Dit is een stadje langs het strand. Leuk stadje, maar niet heel veel te beleven. De dagen dat wij er waren was het bewolkt en regenachtig, dus helaas niet op het strand kunnen liggen. Vanuit Sanur weer met de bus terug naar Kuta, want er was een surfevent: Girls go surfing. Ons achterop een scootertje naar het event laten brengen, waar we 's middags surfles hadden. De golven waren super, goede boards en behulpzame instructeurs, dus surfen ging een stuk beter dan in Australie! :)

Vanaf Bali hebben we de boot gepakt naar de Gili eilanden, Gili Trawagan om precies te zijn. Super mooi eiland met witte zandstranden, heerlijk! Daar drie dagen relaxed aan het strand en mooi gesnorkeld. Zelfs een zeeschildpad gezien!! Ook een dagje een fiets gehuurd om rond het eiland te fietsen. Het eiland is gelukkig niet zo groot, je kan in een uur rond fietsen. Wij hebben er de hele dag over gedaan, door vooral veel op de verlaten stranden te zonnen. :) Op Gili ook de wedstrijd tegen Brazilie gekeken, super spannend! Veel Nederlanders en een goede sfeer, was een leuk feestje! De volgende ochtend moesten we echter al weer vroeg op om de boot terug naar Pandang Bai in Bali te pakken. Na maar 2 uurtjes slaap was het een lange rit..

In Pandang Bai hebben we de bus naar Surabaya in Java gepakt. De bus kwam 1,5 uur te laat en toen we binnenstapten werden we aangestaart alsof we van Mars kwamen. De bus zat vol met Indonesiers die blijkbaar niet gewend waren aan 2 Nederlandse meisjes in korte broekjes.. Verder was de bus zelf wel prima met veel beenruimte :) Na een paar uur rijden wel twee keer langs de kant van de weg gestaan omdat de thermostaat oververhit was, fijn.. Ondertussen probeerden de Indonesische mannen een praatje met ons te maken (in het Indonesisch..) en wilden graag ons telefoonnummer wel hebben. Voelden ons een beetje ongemakkelijk met alle starende blikken en waren blij dat de bus weer ging rijden. Midden in de nacht met de bus op de ferry naar Java, waar we ook weer de enige Westerse mensen waren. In de ochtend maakten we een stop in Probolingo. We besloten om daar de bus uit te gaan, omdat deze stad vlakbij de Bromo vulkaan ligt, waar we heen wilden. Het zou niet handig zijn om dan eerst naar Surabaya te gaan, wat een grote, drukke stad is en verder niks te beleven is. Dus probeer dat maar een duidelijk te maken aan een buschauffeur die alleen Indonesisch spreekt.. Uiteindelijk toch gelukt en opzoek naar het busstation om naar een bus te pakken naar Cemoro Lawang, dorpje bij de Bromovulkaan. Met een mini-busje de bergen in gereden. Het busje vertekt pas als ie vol zit, en dan ook echt goed vol. Tassen werden op het dak gebonden en 25 mensen in het busje gepropt. Er zijn 15 normale zitplekken, dus iedereen zat gezellig en zweterig bij elkaar op schoot en er hing zelfs iemand aan de buitenkant van het busje.. Maar we zijn er gekomen!

De volgende ochtend (gisteren) werden we vroeg gewekt (3.30) om naar de zonsopgang bij de Bromoberg te kijken. Met de jeep de berg op, om daar met honderden mensen te wachten tot de zon op komt. Viel uiteindelijk een beetje tegen, omdat het bewolkt was. Maar wel een mooi uitzicht over de bergen! Daarna met de jeep naar de vulkaan zelf gereden, waar we naar boven gelopen zijn. Boven op de vulkaan kan je in de krater kijken, waar rook uitkomt. De vulkaan is namelijk nog actief. Indrukwekkend gezicht! Terug bij het hotel een ontbijtje op en weer in de mini-bus terug naar Probolingo. Daar opzoek naar een bus die ons naar Solo wil brengen. Busje gevonden die nog precies twee plekken had, prima! Lange rit, na 8 uur in een mini-busje ben je het wel zat! Gelukkig leuke homestay in Solo gereserveerd, waar we voor de deur werden afgezet. Na drie nachten slecht geslapen te hebben, waren we blij dat we in een goed bed lagen!

Zometeen is de wedstrijd tegen Uruguay, die we natuurlijk weer gaan kijken! Vanmiddag al op zoek geweest naar een kroeg waar de wedstrijd uitgezonden wordt, maar dat was toch iets lastiger dan verwacht.. Tot nu toe geen problemen mee gehad, maar hier is het blijkbaar toch iets minder populair.. Hopelijk kunnen vanavond iets vinden!

Het einde van onze trip is nu bijna in zicht, raar idee! We blijven tot 14 of 15 juli op Java en vliegen dan naar Singapore. Op 19 juli vliegen we terug naar Nederland, waar we de 20e in Amsterdam zullen landen. Nog even genieten van de laatste dagen dus!

Tot over twee weken!

Liefs, Mariska

Ps: Tessa heeft weer nieuwe foto's geupload, dus zie www.tessa.reislogger.nl voor de foto's!

1. Sarah:
    6 juli 2010
    Hoi maris,

nu ff geen tijd om alles te lezen, doe ik een andere keer! Ik ga zo ook naar de pub hoor om Nederland op groot scherm te bewonderen!
    Geniet van je laatste dagen, ik zie je in augustus!
    x S

p.s waar is arjan en maris nou met het mooie spandoek;-)
  2. Pauli:
    6 juli 2010
    He Mariska, wat leuk om alles weer te lezen! Geniet er nog even goed van want je ziet t, voor je t weet ben je weer thuis. (ondertussen scoort v Bronckhorst 1-0 dus in Z-Afrika gaat t nog goed)
    En vergeet niet straks nog even te shoppen in Singapore op Orchard Road. Prachtige winkels!(Takashimaya ;-))
    We zien je gauw weer hier in Spijkenisse en goede reis verder en straks ook naar huis.
    Groetjes van ons 4.
  3. Jorie:
    7 juli 2010
    Zoo dat klinkt ook allemaal weer supermooi zeg! :) Weer heel wat anders dan Australie! Heel veel plezier de laatste weken en tot snel!!
    X Jorie
  4. Zyrhea:
    hai maris,

de verhalen klinken weer heel leuk (op de zweterige mannetjes na:P) hihi. Geniet nog lekker van de laatste 2 weekjes en tot snel!!!HUP HOLLAND HUP, op naar de finale!!:)
    x
  5. Els Baks:
    7 juli 2010
    Beste Mariska, ik en mijn collega's hebben erg genoten van jullie reis(verslagen), uiteraard met veel jaloezie in de ogen (dit als welgemeend grapje bedoeld!) Wat een toegevoegde levenservaring hebben jullie achter de rug, waarvoor proficiat. In Nederland is in de tussentijd op economisch gebied en bij Microconsult in het bijzonder veel veranderd. Kansen en bedreigingen. We zien
    Wij gaan nu op zomerreces. Op 20 augustus gaan wij weer beginnen (werkafsprakendag). Misschien leuk om er bij te zijn.

Met vriendelijke groeten, Ron Baks
  6. Renske:
    Hey Maris!
    Wat een gave reis hebben jullie gemaakt! Lijkt me inderdaad raar als het einde opeens in zicht komt.
    Eind van het jaar ga ik waarschijnlijk ook naar Java, Bali en Lombok, dus ben erg benieuwd naar je tips als je weer terugbent in NL!

xx
  7. Gemma:
    8 juli 2010
    Hee Maris,

Heb weer genoten van je verhaal, wel heel anders dan Australië en Nieuw-Zeeland lijkt me... met z'n allen zo'n busje in... haha een hele ervaring op zich! Geniet van de laatste 2 weken, wat is het snel gegaan he?! Ik zie je graag in augustus weer als ik terug ben van vakantie!

Heel veel liefs Gem
  8. Ma:
    18 juli 2010
    Hoi Mariska,
    Na een fantastische reis is het einde nu in zicht.
    Wij wensen jullie een hele goede vlucht naar Nederland.Tot dinsdag, liefs pa ma.:D