Java en Singapore

18 juli 2010 - Singapore, Singapore

Hee allemaal!

De reis zit er al weer bijna op: morgen vliegen we alweer naar huis! We zijn nu in Singapore, echt een super leuke stad! Maar eerst zal ik nog even verder vertellen over onze avonturen op Java.

Na het beklimmen van de Bromo vulkaan zijn we dus naar Solo gegaan. Daar zijn we drie dagen gebleven. Drukke stad waar niet veel toeristen zijn. We werden dus flink aangestaart op straat, ze zijn niet echt gewend aan lange blonde meisjes. We hebben het paleis van de prins bekeken, bijgestaan door een gids die ons veel kon vertellen. Er zijn nog steeds veel banden met Nederland, er waren veel 'cadeaus' van de koningin. Ook het kraton bekeken, ook een soort paleis binnen stadsmuren. Eigenlijk was er weinig van het paleis te zien, het waren meer gewoon oude straatjes. Ook leuk! We verbleven in een leuke homestay, waar ook een eetcafe (warung) bij was. Daar hebben we echt vaak lekker gegeten! Vanuit daar ook een fietstocht gemaakt door de omgeving van Solo. Was echt heel tof, zo zie je hoe de 'echte' javanen leven. We zijn bij verschillende bedrijfjes langsgeweest zoals een batikdrukker (stof bedrukken), rijstcracker fabriek, arrack fabriek (sterke drank, flesje meegenomen :)), tofu makerij, bakker, etc. Heel leuk om te zien, de meeste bedrijfjes waren gewoon aan huis in een oude schuur. De mensen werken echt keihard en hebben hart voor hun werk. Heel inspirerend! ;) Fietstocht zorgde wel voor flinke zadelpijn, maar het was de moeite waard!

Vanuit Solo hebben we de bus gepakt naar Yogyakarta, het toeristische centrum van Java. Vanuit daar hebben we een dagtocht gemaakt naar de Borobordur (boedistische tempel) en de Prambanan (hindoeistische tempel). Beide heel mooi om te zien en indrukwekkend groot. In Yogja verder een beetje gewinkeld en ook het kraton bekeken. Daar zijn ook de baden van de sultan te zien en een ondergrondse moskee. We hebben ook een kookcursus gedaan met een aardig Balinees vrouwtje. Heel leuk! We hebben gado gado en tumis seafood gemaakt, twee javaanse gerechten. Ook hebben we zelf kroepoek gebakken, pinda's gekarameliseerd en rijst met kokosmelk gemaakt. Nu maar hopen dat ik het thuis nog eens kan namaken! ;) In Yogja hebben we ook de finale van het wk gekeken. Met een groep Nederlanders afgesproken bij een scherm op straat. Locals hadden de straat afgesloten en een groot scherm opgehangen. Super gezellig! Wij als Nederlanders vooraan en daarachter veel nieuwsgierige Javaanse mannetjes. De sfeer zat er goed in, tot Spanje scoorde.. Echt balen! Er waren gelukkig niet veel Spanjaarden, maar diegene die er waren lieten zich wel goed horen. Samen met veel Indonesiers trouwens..

De ochtend na het voetbal de trein naar Bandung gepakt. Beetje bijgeslapen in de trein en na een rit van 8 uur kwamen we eindelijk op de plaats van bestemming. In Bandung hebben we alleen overnacht en de volgende ochtend de bus naar Bogor gepakt. In Bogor hebben we weer een leuke homestay opgezocht, bij een ouder echtpaar. In het cafe dat erbij zat werkte ook een man (Danny) die advocaat van de burgemeester was en geobserdeerd was door Nederland. Hij bleef maar vertellen hoe leuk hij Nederland vond en hoe graag hij de taal wilde leren. Hij wilde ons graag Bogor laten zien, dus de volgende dag mochten we wel bij hem langskomen op zijn kantoor. De volgende ochtend eerst naar de botanische tuin geweest. Grote tuin midden in de stad, maar verder niet heel bijzonder. Ook naar een wajong poppenmaker geweest, hele mooie poppen van hout gezien. Daarna toch maar even bij Danny langs, hij vertelde over zijn werk en interessant om de city hall waar hij werkt te zien. De volgende ochtend door Danny naar de bus gebracht (handig! ;)) die ons naar het vliegveld bracht. Vanaf het vliegveld van Jakarta naar Singapore gevlogen.

Indonesie dus alweer achter ons gelaten, was een heel andere ervaring dan Australie of Nieuw-Zeeland, maar niet minder mooi! Veel van de cultuur en de mensen gezien. Vooral de mensen zijn heel vriendelijk, willen je overal mee helpen of een praatje met je maken. Nu dus in Singapore, was ook weer even omschakelen. Een schone, nette stad, zonder chaotische scooters en schreeuwende mannetjes. Heerlijk! We zitten in een leuk hostel in een arabische wijk. We hebben er al heerlijke kebab en couscous gegeten. Singapore bestaat uit veel kleine wijken, zoals Little India en China town. Veel culturen proeven dus. :) In het centrum staan vooral de hoge flatgebouwen en super veel shoppingmalls. We hebben dus al lekker geshopt, nu kan het eindelijk! Ook een gezellige buurt aan het water met veel restaurantjes en cafe'tjes. Ook de beroemde Singapore Sling (coctail) al uitgeprobeerd, lekker!

Morgen vliegen we dus alweer terug naar huis, nog steeds wel een raar idee. Maar ook wel lekker om weer een eigen plekje te hebben! Dinsdagochtend zetten we als het goed is weer voet op Nederlandse bodem.

Ik zie jullie snel!

Liefs, Mariska

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Arjan:
    Hee Maris,

Leuk weer wat van je te horen!

Ik vertrek morgen naar Kroatië. Dus tot over 2 weken!

xx
  2. Marielle:
    Heej Mariska!

Leuk om nog je laatste verhaal te lezen!! Wat een geweldige reis heb je gemaakt! Een goede terugvlucht alvast en ik bel je binnenkort wel even. Als je van alles bent bijgekomen ;)

X Mariëlle
  3. Eline:
    Hee Mariska!

Java & Singapore klinken heel leuk!
    Heel gaaf dat jullie ook echt onder "de mensen" daar zijn geweest, volgens mij n een hele aparte cultuur& belevenis. Ben benieuwd hoe alles er op de foto's uitziet!

Alvast een hele fijne vlucht en tot snel!
    Ben trouwens wel heel benieuwd hoe die zelf-gemaakte kroepoek smaakt ;) haha

xx
  4. Marjo:
    Hoi Mariska,
    Wanneer je dit leest ben je alweer thuis. Je hebt een geweldige reis achter de reis en een hele ervaring rijker. Hoop dat je een voorspoedige reis hebt (gehad) en tot gauw, groetjes Marjo
  5. ijma:
    Hoi Maris,
    Als je dit leest zit het er allemaal al weer op, met veel plezier en soms ongeduld ( wanneer is er weer iets te lezen) heb ik je verslagen gelezen. Wat hebben jullie veel meegemaakt, gezien en gedaan! En nu weer wennen aan het gewone leven, met in ieder geval mooie herinneringen en levenservaring om de rest van je leven mee te nemen. liefs IJma
  6. Martin:
    19 juli 2010
    Hey Maris, heb genoten van al je reisverslagen, hartstikke leuk! Ik ga eind deze maand verhuizen naar het appartement van Gasper (maar eerst nog even een weekje zeilen in Friesland volgende week :-)). Je bent van harte uitgenodigd om tzt even langs te komen :-) x Martin
  7. Pauli:
    21 juli 2010
    Hoi Mariska, nu weer acclimatiseren in Nederland. We hebben de temp. hier een beetje aangepast voor je ;-) maar toch zal het niet meevallen. Geniet nog lekker na van je mooie reis en tot ziens. Groetjes van ons.