Sydney, surfen en hippies

15 mei 2010 - Surfers Paradise, Australië

Hee allemaal!

Het is intussen alweer veel te lang geleden dat ik mn laatste blog het gestuurd, dus hier weer een update! Na Melbourne zijn we met de bus naar Canberra vertrokken, de hoofdstad van Australie. Na een lange busreis zijn we bij het busstation opgepikt door Nick, waar we bij konden logeren. We hebben de slaapplek via couch surfing gevonden, een internet site waarop je in contact kan komen met mensen die hun bank/extra bed aanbieden om op te slapen. Super handig, want tis helemaal gratis! Nick woont in een studentenhuis met 3 andere studenten en wij konden in een hokje (zonder deuren) met matrassen op de grond slapen. We zijn er twee dagen gebleven, was heel gezellig! Lange avonden met veel wijn en overdag de stad bekeken. Is niet zo heel groot, maar de parlementsgebouwen waren wel interessant.

Na Canberra met de bus naar Sydney. We hadden daar een hostel in Kings Cross, wijk met veel cafetjes, pubs en kleine winkeltjes. We zijn daar een aantal dagen gebleven en hebben de hoogte punten van Sydney bewonderd: de Harbour bridge en het Opera house. Ook lekker door de stad gewandeld, geluierd in de parken, dagje naar Manly beach met de ferry. We hebben ons prima vermaakt! Ook 's avonds is er veel te beleven, we zijn bijna elke avond uit geweest, was super gezellig! Op 25 april was het Anzac day: nationale feestdag in Australie ter herinnering van alle oorlogen waar ze in geweest zijn. 's Ochtends is er een parade door de stad waar alle mensen van het leger, air force, marine, etc. in meelopen. De rest van de dag wordt er vooral veel gefeest en gedronken door alle mannen in uniform en de rest van Sydney. :) We zijn trouwens ook naar een rugby wedstrijd geweest, ook heel leuk! Was een hele gezellige sfeer in het stadion en alle supporters van beide teams zaten gewoon door elkaar in de vakken. Dat kan je je in Nederland bij de voetbalwedstrijden niet meer voorstellen..
Ook zijn we twee dagen naar Bondi beach geweest, een van de bekendste stranden van Sydney. Echt een heel leuk sfeertje, veel surfers en sportieve mensen die hardlopen op het strand. Geen verkeerd uitzicht als je lekker in het zonnetje ligt te bakken! ;) Na Bondi beach nog een dag terug naar Sydney om daar koninginnedag te vieren. Ja, dat wordt hier ook niet overgeslagen! We zijn gehuld in oranje linten naar de Gaff gegaan, een internationale club waar veel backpackers komen. Veel oranje Nederlanders en een super gezellig sfeertje! :)

De volgende ochtend was het tijd om om onze hippie camper op te halen! De spullen nog even in het hostel achtergelaten, samen met het surfboard dat we intussen gekocht hebben van een meisje uit het hostel. Het is een board van 7"3 inch, best klein voor beginners. Maar het ziet er nog mooi uit en met veel oefenen moet het wel gaan lukken! Camper dus opgehaald en na wat opstart problemen (twee keer een lege accu..) opweg naar de oostkust! We zijn in de richting van Newcastle gereden en onderweg in een klein dorpje overnacht. Is goed geregeld hier in Australie, we kunnen veel gewoon op de parkeerplaats langs het strand staan, waar 's nachts ook nog gewoon de toiletten open zijn en ze koude douches hebben. En 's ochtends met uitzicht op de zee wakker worden en lekker ontbijten is ook niet verkeerd! :) Daarna het surfboard in het water en surfen maar! Het surfen ging in het begin niet zo lekker, het board was toch wel een stuk kleiner dan we gewend waren! Ik lag er meer naast dan dat ik erop stond.. Intussen ook het surfboard hard tegen mn hoofd aan gehad, waardoor ik een snee aan de zijkant van mn hoofd had. Maar die is nu al weer bijna genezen, dus het gaat weer goed! :) Het surfen gaat inmiddels ook wel wat beter, kan nu af en toe een golf pakken. Soms zijn de golven wel veel te hoog, best eng als je daar met je plankje in het water staat!
Onderweg nog langs het Koala hospital gereden, opvang plaats voor gewonde koala's. We kregen een uitgebreide rondleiding waarin het wel en wee van iedere koala werd verteld, sommige waren echt heel zielig! Zijn echt schattige beesten en nu konden we ze goed van dichtbij zien. Ook naar het surfmuseum in Coff's harbour geweest. Er werden verschillende oude planken en surffoto's tentoon gesteld, vooral over het leven van Scott Dillan, eigenaar van het museum en bekende Australische surfer. Hij is inmiddels al 82 en kan uitgebreid vertellen over al zijn surfavonturen. We stonden inmiddels een tijdje te praten en Scott stelde voor of we toevallig een glaasje champange wilden. Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen! Uiteindelijk zijn we met onze campervan op de parkeerplaats blijven staan en hebben we daar overnacht. 's Avonds bij de plaatselijke pub gegeten en met Scott en meer champange een rugby wedstrijd op tv gekeken. Was een bijzondere avond! ;)

Daarna doorgereden naar Byron bay, super leuk surfstadje! Daar hebben we 5 dagen in een hostel gezeten, omdat je daar niet zomaar langs de stranden mag kamperen en we wel in het centrum van de stad wilden zitten. Ook wel weer lekker om een warme douche te hebben en een echt bed! Byron bay was echt super tof, er hangt een goede sfeer, lekker surfen aan het strand en 's avonds een drankje doen in de Cheeky Monkey's (ja, dit klinkt echt zo fout als dat het is ;)). We zijn ook een dagje naar Nimbin geweest, een hippie dorpje waar het gedoogd is om wiet te gebruiken. Apart dorpje, overal mensen die staan te blowen. Lijkt wel een beetje op Amsterdam! ;)
In Byron bay ook nog een dagje fietsen gehuurd om naar de vuurtoren te fietsen. Flink wat heuvels op en af, onze hippe beachbike was daar niet echt voor gemaakt volgens mij! Maar wel weer een mooi uitzicht vanaf de vuurtoren, daar nog even gewandeld. Zelfs nog dolfijnen gezien!! Super cool, ze zwommen gewoon langs de kust tussen de surfers!

Nu zitten we in Surfers Paradise, heel wat anders dan Byron Bay! Het surfen en het feesten hebben ze gemeen, maar Surfers is meer een grote stad met hoge flats langs het water. Geeft meer een soort Vegas gevoel, met veel pretparken en chique clubs. We hebben hier gisteren al een kroegentocht gedaan, en gaan vandaag uitrusten aan het strand. :) Het zonnetje schijnt hier vollop! 's Avonds koelt het wel snel af en het is al rond half 6 donker, dus dat is dan wel weer een beetje jammer.. We blijven hier nog twee dagen en dan gaan we naar Brisbane. Vanaf daar verder naar boven richting Cairns.

Foto's volgen binnenkort, voor nu kunnen jullie op Tessa's blog kijken, want zij heeft er al veel op gezet! > www.tessa.reislogger.nl

Heel veel liefs vanuit Australie en hoop dat bij jullie alles goed gaat!

xx Mariska

1. Arjan:
    Heey,

Wat een leuke verhalen weer!

Wel een vraagje: Hoe kon je dan in dat hokje waar jullie met matrassen op de grond geslapen hebben(bij Nick), als er geen deuren in zitten? ;)

Veel plezier nog!

xx
  2. Zyrhea:
    15 mei 2010
    hai meid, klinkt weer geweldig (op de snee na dan;)) en fijn dat jullie down onder ook het oranje vaderland niet vergeten:P
    heel veel plezier!! xxxx
  3. liesbeth:
    15 mei 2010
    Wat klinkt dat weer helemaal fantastisch, geweldig!! Jullie zijn helemaal Aussies aan t worden; genieten van het leven, surfen, alcohol en rugby. Hoe cool!!! Staat in schril contrast met het werkende leven hier; iedere dag hetzelfde kantoor, haha.. Geniet er maar heel erg van! liefs, lies
  4. Martin:
    16 mei 2010
    "Sydney, surfen, en hippies" dat klinkt als het leven waar je altijd al naar op zoek was, hehe :-D Veel plezier nog Downunder! x Martin
  5. ijma:
    16 mei 2010
    Hi Maris!
    Wat hebben jullie het ontzettend leuk, om jaloers op te worden! Geniet nog maar lekker. Fijn om weer wat van je te horen, ik miste je verhalen al.
    Liefs IJma
  6. Gemma:
    17 mei 2010
    Hee Maris,

Goed om weer een uitgebreid berichtje van je te lezen! Zo te lezen integreer je goed met die Australiërs! Houden zo, haha

Hier in het Nederlandse alles goed hoor, de zon laat zich hier nu ook meer zien gelukkig!

Liefs Gem
  7. Rutger:
    19 mei 2010
    klinkt goed inderdaad! gelukkig begint het hier nu ook beetje lekker weer te worden maar dat kan niet tippen aan elke dag op het strand liggen en 's avonds de clubs verkennen :)
  8. Ma:
    26 mei 2010
    Hoi Mariska,
    Bijna jarig!!!
    23 Jaar worden in Australie, dat is nog eens een aparte verjaardag!!! Ik begrijp dat het daar elke dag feest is! Wat gaan jullie doen op je verjaardag? Gewoon door feesten? :D Gaan jullie nog zeilen?
    Liefs ma
  9. Edmee:
    27 mei 2010
    Lieve Mariska,

Gefeliciteerd met je verjaardag; fijne verjaardag!!

xxx
  10. Ma:
    27 mei 2010
    Lieve Mariska,
    Gefeliciteerd!!:D
    Op je verjaardag s'avonds om 7 uur, voor 3 dagen, aan boord van een zeilboot! Bewonderen en genieten van de Great Barrier Reef!!! Fantastisch!!!
    Mariska en Tessa PROOST en veel plezier!
    Liefs ma
  11. Ma: