Melbourne!

16 april 2010 - Melbourne, Australië

We zijn in Australie!

Vorige week donderdag zijn we in de vroege morgen vanuit Christchurch naar Melbourne gevlogen, waar we rond 8 uur ('s ochtends!) aankwamen. Daar zijn we naar het huis van Marcel Kamp gegaan, een achterneef van Tessa. Voor de geintereseerden: de zoon van Betty-Ann en Peter Kamp, waar we in Hamilton bij verbleven. Daar hebben we onze spullen afgedropt en zijn we de stad in gegaan. Wat een grote stad! En zoveel mensen! Heel wat anders dan in Nieuw Zeeland! De metro was super druk en ook in de stad kon je bijna niet zien waar je liep. Weer even wennen.. Maar wel heel leuk om weer in een grote stad te zijn, er is zoveel te zien en te doen! Die dag hebben we eigenlijk alleen de hoofdwinkelstraat afgelopen en op wat pleintjes gezeten. 's Avonds Marcel ontmoet (hij moest gewoon werken..), gezellige jongen! Hij woont met twee huisgenoten in een buitenwijk van Melbourne. Hij was zo gastvrij dat wij in zijn bed mogen slapen en hij op de bank. Arme jongen.. ;)

De tweede dag zijn we naar de Queen Victoria Market geweest, een grote overdekte markt in het centrum van de stad. Lijkt een beetje op die grote markt in Barcelona. Gezellige sfeer en vooral het eetgedeelte valt bij ons goed in de smaak, aangezien we bij veel kraampjes dingen mogen proeven, lekker! :) 's Middags weer door de stad gewandeld en daarna met Marcel en Estelle (zijn vriendin) afgesproken om wat te gaan eten. We besluiten om naar een straat te gaan waar veel Italiaanse restaurantjes zitten. Het is inderdaad net als in Italie: je wordt aan alle kanten door de obers het restaurant in gelokt! We kunnen er wel een goede deal uithalen: fles wijn en stokbrood gratis! :)

Het weekend heeft Marcel ons meegenomen naar verschillende delen van Melbourne. Als je met de auto door de stad rijdt merk je pas hoe groot die eigenlijk is! En zelfs Marcel weet niet overal de weg.. ;) Zaterdag naar Williamstown gereden, waar de skyline van de stad mooi te zien is (zie foto's). Daar lekker gelunched en daarna naar st. Kilda gereden, strand aan de andere kant van de stad. Hier over de boulevard gewandeld, jammergenoeg was het niet echt mooi weer om met je bikini aan het strand te liggen.. Het weer valt tot gisteren een beetje tegen, veel bewolking en af en toe regen, niet echt wat we verwacht hadden van Australie! In st. Kilda ook nog pinguins gezien, gewoon tussen de rotsen van de boulevard! Aan het eind van de middag nog naar de botanische tuinen gereden, ook erg mooi! Zondag met Marcel en Estelle naar de Dandenongs gereden, natuurgebied net buiten Melbourne. Daar eerst naar een plek waar veel papegaaien en kaketoe's zitten. We hadden een kilo zak vogelvoer mee, dus de vogeltjes ook weer blij! De kaketoe's waren af en toe best een beetje eng, als je te weinig zaad in je hand had beten ze gewoon in je hand! Ook weer mooi uitzicht over de stad gezien. Onderweg ook nog een Dutch poffertjes kraam tegen gekomen, die kunnen we natuurlijk niet overslaan! :) 's Middags naar de Yarra valley voor de wijnboerderijen. Er zijn veel wijnvelden (lijkt wel een beetje op Frankrijk) en bij de wijnboerderijen kan je gratis wijnproeven. Dat laten wij ons natuurlijk geen tweede keer vertellen! Met Marcel als bob zijn we 5 boerderijen langsgereden waar we verschillende wijnen geproefd hebben, lekker!

Maandag was voor Marcel en Estelle gewoon weer een werkdag, dus Tes en ik zijn weer zelf op pad gegaan. We zijn naar de wijk Fitzroy gegaan, met veel artistieke winkeltjes, leuke boetiekjes en lekkere eettentjes. Was een gezellige middag! Dinsdagochtend hebben we cultureel gedaan, naar het ACMI, Australian Centre for the Moving Image. Interessante tentoonstelling over de geschiedenis van de film en tv, en eentje over de film Mary en Max. 's Middags wandeling naar de Docklands, de haven van Melbourne. Melbourne is een moderne stad met veel nieuwe en artistieke gebouwen, vooral als je langs het water loopt kan je dat goed zien. Daar hebben we ook met Marcel en Estelle afgesproken om een hapje te eten. Thuesday special: hoofdgerecht en dessert: 50% korting! Dus na een heerlijk hoofdgerecht toch maar dat ubergrote toetje besteld: brownie en ijs verstopt in een berg van geflambeerde merenque, lekker! :)

Woensdag en donderdag hebben we een autotje gehuurd, samen met twee Duitsers: Violetta en Marius, om zo de kosten te delen. Was erg gezellig om met elkaar te reizen! We hebben de Great Ocean Road gereden, een van de mooiste wegen ter wereld (zeggen ze..). Was echt heel gaaf, veel mooi uitzichten over de oceaan en rotsachtige kust. Hoogtepunt waren de 12 apostellen, waarvan er eigenlijk nog maar 6 over zijn (zie foto's). Het zijn rotsen in de zee die door het water aangetast worden, waardoor ze langzaam verdwijnen. Onderweg hebben we ook nog een kangaroo en koala's gezien, gewoon langs de kant van de weg! Ook langs veel surfersdorpjes gereden en veel surfers gezien. Echt mooie, rechte golven!

Vanochtend hebben we ons rode wagentje terug gebracht en blijven we nog een paar dagen bij Marcel thuis. En het is vandaag eindelijk mooi geworden! De afgelopen week was het telkens ongeveer 20 graden, maar wel bewolkt en regenachtig. Vandaag schijnt het zonnetje vollop en hebben we vanmiddag zelfs in onze bikini in de tuin gelegen! De komende dagen blijft het ook goed, dus daar gaan we van genieten! (strand, here we come!) Nu gaan we wat eten in de stad en daarna een drankje doen. Hoor net dat het bij jullie morgen ook mooier weer wordt, dus dat wordt hopelijk een lekker weekend!

Liefs, Mariska

Ps: de laatste dagen in Christchurch waren ook super! (zie net dat ik dat nog helemaal niet genoemd heb..) Leuke stad, maar lang niet zo groot als Melbourne. Wel heel gezellig, en we hebben ons er prima vermaakt. De dag voor we gingen vliegen hebben we nog een paardentocht gedaan. Aangezien ik (bijna) nog nooit op een paard gezeten heb wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten en het paard was toch best groot toen ik er naast stond. Maar het was super tof, mooie uitzichten over het Nieuw Zeelandse landschap. De dagen daarna alleen onwijs last van spierpijn..

1. Zyrhea:
    hai meid,

klinkt allemaal heeel goed en mooie foto's ook weer!! Wat ideaal ook zo'n familielid, gids en bob in een!:P
    Geniet lekker van het mooie weer en vergeet je handjes niet in te smeren he;)
    xxxxxxxxxxxxxx
  2. Marjo:
    Hoi Mariska,
    Ik begrijp wel dat jullie het geweldig naar jullie zin hebben daar, we zijn hier jaloers hoor ;), Heel veel plezier en geniet ervan, doe ik van je verhalen en foto's, groetjes Marjo
  3. Siets:
    16 april 2010
    "Voor de geintereseerden: de zoon van..." Ja, wij wachten nog steeds op de stamboom ;) Voor deze blijkbaar onuitputtelijke bron aan familieleden, haha.
    Aan de hoeveelheid uitroeptekens te zien hebben jullie het nog goed naar je zin daar ;) Heerlijk! Dan neem je die bewolking vast ook wel voor lief. X
  4. Julie:
    Hey Maris!

Super leuk om je verhaal weer te lezen, en wat een andere wereld! Ben heel erg jaloers... Vooral op die prachtige baaien, uitzichten en bijzondere dieren! En trouwens, dat lekkere eten en wijnproeven klinkt ook erg goed!
    Hier is het nu inderdaad lente aan het worden, gelukkig na zo'n barre winter. Ben hard aan het werk en ben met de opleiding Seksuologie begonnen! :)

Nou heel veel plezier weer!
    liefs x
  5. Sarah:
    16 april 2010
    Die afwisseling tussen natuur en stad klinkt ideaal! Mooie foto's, jullie zijn erg fotogeniek ;-) en indd een schattige koala!
  6. Silvia:
    16 april 2010
    Dit doet ons denken aan 1988 ook wij liepen toen midden in Melborne,heimwee krijgen we als we dit lezen en de foto's bekijken.
    Het doet ons een groot plezier om jou reisverslagen te lezen,geweldig.
    groetjes de van Dijkentjes.
  7. Els Baks:
    19 april 2010
    Hoi Mariska,

Wat ben ik ( positief) jaloers op je . Wat een geweldige vakantie en ervaring.De reisverslagen zijn heel leuk om te lezen.je hebt in iedergeval heel wat foto ervaring gekregen

Namens alle collega's wensen je nog een hele fijne tijd. En geniet ervan

vriendelijke groeten ,
    Els
  8. Gemma:
    19 april 2010
    Hee Maris,

Eindelijk in Down Under en meteen al mooie foto's en avonturen beleefd! Leuk dat je al een kangaroo en koala gezien hebt! Ben benieuwd wat je nog meer gaat beleven, hier wordt het inderdaad ondertussen lente en het zonnetje laat zich steeds vaker zien ;) Hoop bij jullie ook weer snel!

Liefs Gem
  9. Edmee:
    6 mei 2010
    hallo mariska,

Bedankt voor de leuke kaart met de kangaroo's. Ik vier mijn verjaardag binnenkort en ga dan naar Juf Sabine op de basisschool; nu mag ik de hele dag naar school. Ik heb ook nog net de waterpokken gehad; ik heb nog wel pokken maar ik ben niet meer besmettelijk. Koala's heeft mama laten zien op de computer; ze zijn heel lief. Kusjes van Julius, en veel plezier op reis.