Gletsjers, fjorden en feesten

5 april 2010 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hee allemaal!

Ik zit nu inmiddels alweer in Christchurch, onze laatste stop in Nieuw-Zeeland. Donderdag vliegen we naar Melbourne, Australie!

Sinds mn vorige blog hebben we al veel gedaan en gezien. Na Westport zijn we richting Frans Joseph Glacier vertrokken. We zijn er in knetterharde regen heen gereden en er zo ook weer vandaan gekomen. Weinig van de bergen kunnen zien dus.. Ik was nog zo stom geweest om de lampen van de auto aan te laten staan terwijl we het stadje in gingen, dus je kan al raden wat dat betekent: de accu leeg! Fijn, in de stromende regen naar benzine station om daar startkabels te halen. Maar hoe moeten die eigenlijk aan de accu? Uiteindelijk toch gelukt en hij deed het weer! Op naar Fox Glacier, waar we de volgende dag een gletsjertocht hebben geboekt. Hopen dat deze doorgaat, want tot nu toe zijn alle tochten gecancelled door de regen. De volgende dag nog steeds regen, maar tegen de middag begint het op te klaren en onze tocht kan door gaan! We worden wel gewaarschuwd dat het nu extra gevaarlijk is wegens vallende rotsblokken en watervallen en dat we hard achter de gids aan moeten rennen. Moet ons wel lukken lijkt me.. ;) De tocht was super mooi, heel indrukwekkend om op zo'n groot blok ijs te lopen! Het is een van de grootste gletsers die zo dicht bij zee licht en hij verschuift elke dag nog een meter. We hebben jammer genoeg weinig van de bergomgeving kunnen zien door de mist, maar we zijn super blij dat we wel de gletsjer op zijn gegaan!

Na de gletsjers opweg naar Queenstown. Onderweg gestopt in Wanaka, stadje aan een groot meer. Het weer is inmiddels wat opgeklaard en we kunnen wat meer van de omgeving zien, mooi! In de buurt van Wanaka de campervan aan de rand van het meer geparkeerd om daar te overnachten. Inmiddels weer regen, dus koken met een paraplu boven de gaspitten, handig! ;) Liggen we 's nachts lekker te slapen, wordt er rond een uurtje of 5 op ons busje gebonkt: 'Council!' Oeps.. Blijkt dat we in een reservaat staan geparkeerd en hier niet mogen overnachten. Er was nergens een bordje met 'no camping' te bekennen, dus hoe moeten wij dat nou weten! Maar goed, reservaat is een reservaat, dus we moeten weg. De man geeft ons nog wel een tip waar we wel mogen staan en we moeten daar maar heen rijden, want als de politie komt krijgen we een flinke boete! Dus wij met onze slaapkoppen een ander plekje zoeken, vlak langs de kant van de weg. Volgende ochtend worden we wakker van de toeterende auto's.. Maar we zijn al lang blij dat we geen boete hebben gekregen!

Naar Queenstown gereden, stadje in de bergen en ook weer aan een meer. Daar op een camping in de stad gestaan, is wel wat veiliger! ;) Hele gezellige stad met veel cafetjes en kroegen. Twee avonden uit geweest, was super gezellig! Overdag vooral lekker rustig aan gedaan. Lekker van het zonnetje genoten in de Queenstown Gardens, de lekkerste burger ever gehad bij Ferburger (je moet er even in de rij voor staan, maar dan heb je ook wat) en super lekker ijs gehaald! Ook schattig snoepwinkeltje ontdekt, waar ze zelfs Nederlandse drop verkopen! En super lekkere fudge in alle denkbare smaken. Je kan wel raden dat we daar een paar stukken van gekocht hebben! ;)

Na een paar dagen Queenstown zijn we naar Milford Sound gereden, de fjorden. De route erheen was al super mooi, met mooie uitzichten over bergen, bossen en meren. Het is echt bizar hoe snel het landschap veranderd als je aan het rijden bent. Je kan het ene moment in de dikke mist zitten, dan genieten van adembenemende uitzichten over bergtoppen, van droge vlaktes zo de vochtige bossen in rijden. In Milford Sound hebben we een bootcruise gedaan door de fjorden. Heel mooi gezicht, en na al die dagen regen waren er veel watervallen langs de bergen. Na Milford zijn we naar Te Anau gereden, een klein dorpje wat het startpunt is van de route naar Milford. Tussendoor overnacht op een van de vele DOC campings: plekken waar je voor 5 dollar kan kamperen, maar waar verder geen voorzieningen zijn, behalve een stinkende toilet. Te Anau stelde niet veel voor. Het was mooi weer, dus we hebben de middag lekker in het park doorgebracht.

Na de fjorden was het tijd om richting Dunedin te rijden, studentenstad waar het achternichtje van Tessa, Stephanie studeert. Onderweg langs de Catlins gereden, natuurgebied in het zuidelijkste deel van Nieuw Zeeland. Daar mooie wandeling gemaakt naar een vuurtoren en pinguins gespot! Er zijn speciale 'hides' van waaruit je de yellow eyed pinguins kan spotten. Rond 4 uur 's middags komen ze uit de zee en gaan ze de duinen in om daar de nacht door te brengen. We hebben er twee waggelende pinguins gespot! Ze waren jammergenoeg wel ver weg, dus we konden ze niet zo goed zien.. In de Catlins hebben we overnacht langs het strand en de volgende dag naar Dunedin. Stephanie woont daar in een studentenhuis met 3 andere meiden. Wij mochten bij Steph op de kamer slapen, echt heerlijk om weer eens met een dak boven je hoofd te slapen! En ook de douche hebben we goed gewaardeerd, aangezien we al vier dagen geen douche hadden gezien.. Stephanie woont in een huis midden in de stad, ideaal! Het is een vrijstaand woonhuis, waarvan zij de bovenverdieping met haar huisgenoten deelt. Steph heeft ons ook de universiteit laten zien. Deze bestaat uit verschillende gebouwen met veel groen eromheen en een mooie oude klokkentoren. Tes en ik zijn daarna zelf de stad ingegaan, aangezien Steph gewoon college's had. Leuke stad met veel winkeltjes en cafetjes. 's Avonds met huisgenoten gegeten en daarna heeft Steph ons meegenomen naar Baldwin street, de steilste straat ter wereld. Naar boven geklommen, en ik kan je verzekeren: hier fiets je niet zomaar naar boven! ;) Daarna nog naar uitzichtpunt gereden, super mooi uitzicht over de lichtjes van Dunedin. De volgende dag zijn Tes en ik over het Otago Penninsula gereden. Daar ook weer pinguins gespot, eentje over het strand zien huppelen richting de duinen. Strandwandeling gemaakt langs alle zeeleeuwen die daar als zoutzakken lagen te slapen. Toch een beetje eng als ze oppeens rare bewegingen maken! ;) 's Avonds uiteten met Steph en haar huisgenootjes. Ze kennen daar het BYO principie: Bring your own wine. Dus prop jezelf met 6 meiden in een auto, rij naar de supermarkt voor flessen wijn en neem ze mee naar het restaurant. Lekker goedkoop! :) Indiaas gegeten, super lekker. Daarna naar twee huisfeesten geweest, super leuk! Bierpong gespeeld: gooi je pingpong bal in het bierglas van de tegenstander en hij moet hem opdrinken. Wie als eerste alle bierglazen heeft weggespeeld heeft gewonnen! :)

De volgende dag in de richting van Christchurch gereden. Onderweg gestopt bij de Mouraki boulders. Grote ronde stenen ballen op het strand, mooi gezicht. Daarna naar Oamaru gereden, stadje dat in Victioriaanse/Italiaanse stijl gebouwd is. Veel oude straatjes en zelfs een Nederlands bakkertje gevonden: lekker speculaas! :) Daar ook weer de yellow eyed pinguins gaan spotten. Vanuit de hide dit keer drie pinguins gespot. Hier ook overnacht en de volgende ochtend vroeg op weg naar Akaroa, dorpje op het schiereiland bij Christchurch. De Fransen zijn hier voor het eerst gekomen, dus er zijn nog veel Franse invloeden, zoals Franse straatnamen. Het was heerlijk weer, lekker langs de boulevard gewandeld en aan het strand gelegen. Na onze maag gevuld te hebben met fish 'n chips opweg naar Christchurch, waar we naar het huis van Matthew rijden. Hij is een achterneef van Tessa en op dit moment zit hij bij zijn zus in Australie, waardoor we het appartement voor ons zelf hebben. Heerlijk! Nog even paasboodschappen gedaan voor de winkels sluiten en daarna filmavondje gehouden. ;) Gisteren was het eerste paasdag en de dag waarop we onze campervan moesten inleveren. Na hem helemaal uitgemest en schoongemaakt te hebben nog even naar Lyttleton gereden, dorpje bij Christchurch. Doordat het pasen was waren de winkels dicht, maar gelukkig konden we wel een lekkere cappucino doen. :) Door de heuvels rond Christchurch teruggereden, mooi uitzicht over de stad! Daarna met pijn in ons hart de campervan ingeleverd..

Zometeen gaan we het centrum van Christchurch verkennen en donderdag vliegen we dus naar Melbourne. Onze tijd in Nieuw Zeeland is echt onwijs snel voorbij gegaan! Het is ech theel mooi land, mooie natuur, vriendelijke mensen. Ondertussen begint het hier al herfst te worden, de bomen worden al bruin. Is een beetje vreemd, want in mn hoofd hoort het nu voorjaar te zijn.. Ik hoor dat het bij jullie inmiddels ook al wat beter weer begint te worden, de eerste terrasjes zijn al gepakt! De temperatuur gaat hier ook al wat omlaag, het is nu nog 'maar' 15 graden. In Australie is het hopelijk wat warmer!

Ik hoop dat het bij jullie in Nederland allemaal goed gaat!

Liefs, Mariska

PS: foto's heb ik inmiddels weer geupload, voor meer foto's zie: tessa.reislogger.nl

1. Els en Ron Baks:
    5 april 2010
    Beste Mariska,

Wij genieten allemaal van jullie reisavonturen en bedanken je voor de kennis over Nieuw Zeeland die je met ons deelt en zo mooi beschreven hebt. Nu naar Australie. We volgen je weer op de voet! Veel plezier en voorzichtig!

Bij ons gaat alles goed. Zojuist met z'n allen een beetje 1 april gevierd met natuurlijk in onze praktijk de geuzenvlag uit! Laatst meldde zich een nieuwe stagiair, die op jouw aanbeveling bij ons stage wil lopen. Wij hebben nu 4 sollicitanten voor 2 plaatsen. Best lastig kiezen, hoor!

Els en Ron.
  2. Sarah:
    5 april 2010
    Wat een prachtige dingen heb je zo te horen weer gezien! Zo divers! is wel even wat anders dan de Hollandse polders en de Engelse heuvels (waar ik ook van geniet)! Fjorden, gletsers. Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Goede vlucht naar Down Under!
    Kus, Sarah
  3. Eline:
    6 april 2010
    Hee Mariskaa!

Bizar dat je het ene moment op de gletsjer staat en het andere op het strand: per-fect!
    Hopelijk bevalt Australië even goed!
    Alvast een fijne vlucht!

Oh, en eindelijk kan het gezegd worden: de lange mouwen zijn hier vandaag thuis gebleven! Woehoe! Wel vreemd dat het bij jullie nu dan herfst wordt.. maarja, je zit dan ook aan de TOTAAL andere kant van de wereld ;-)

We mailen! Tot snel,
    xx
  4. Ma:
    7 april 2010
    Hoi Mariska,
    We hebben genoten van je verhalen en foto's vanuit Nieuw-Zeeland.
    Goede reis naar Australie en we kijken weer uit naar jullie nieuwe avonturen en prachtige foto's!
    Ga zo door, veel plezier!
    Liefs pa, ma en Arjan.
  5. Gemma:
    11 april 2010
    Hee Maris,

Heb de nieuwe verhalen en foto's weer gelezen en je onderneemt nog steeds veel! Leuk hoor, je zit nu al in Aussie, ben benieuwd wat je daar allemaal gaat beleven! Veel plezier! Liefs Gem