Heaps of fun

25 februari 2010 - Whakatane, Nieuw-Zeeland

Heej!

Hoe is het bij jullie in Nederland? Nog steeds zo koud? Ik probeer hier trouwens ook wat mee te krijgen van de olympische spelen, maar helaas zijn de Nieuw-Zeelanders niet zo enthousiast..

Het is volgens mij alweer een week geleden sinds mn laatste blog, dus weer even een update van alle avonturen ;) Vanuit Hamilton zijn we met de bus naar Raglan gegaan (die vol zat met schattige schoolkinderen in leuke schooltenue's..). Daar een super leuk hostel, met relaxte hangmatten, bbq, en voor Tes een lief katje! We hebben twee dagen gesurfd, eerste dag een beetje wennen maar het ging al snel beter! Aan het eind van de tweede dag konden we bijna elke kleine golf wel pakken, dus was super cool! De tweede dag kwamen we ook Dean (Davidoff!) tegen, die ons twee jaar geleden in Frankrijk surfles heeft gegeven. Hij dacht ons al ergens van te herkennen.. ;) We wisten dat hij uit Raglan komt, en hij werkt daar bij de surfschool, dus even fikse korting op onze boarden geregeld. Ook zijn Nederlandse vriendin (NL surfkampioen!) ontmoet, heel gezellig allemaal.

Na twee dagen surfpret helaas weer weg, weer terug naar Auckland. Daar hadden we het plan om een auto te huren, maar dat was toch niet zo makkelijk als gedacht.. Alle autoverhuurders hadden alle auto's al verhuurd voor het weekend, dus was balen. Gelukkig toch nog eentje kunnen vinden, maar wel iets later dan gepland. We konden hem pas de volgende middag ophalen. Schattig klein rood autotje (Gem, helaas dus niet het coole volkswagenbusje, daar mochten we alleen mee op de foto in Raglan..). Wel even wennen aan het linksrijden, maar ging al snel goed. Zolang je de andere auto's volgt is er niks aan de hand! Was echt heerlijk om een paar dagen een eigen auto te hebben, je kan overal heen waar je wilt en zo hard als je kan meezingen met de muziek! ;) We zijn naar Bay of Islands gereden, Paihia beach om precies te zijn. Super leuk vakantiedorpje met mooie stranden. Vanuit daar zijn we naar het noorden gereden, 90 miles beach bekeken (waar we helaas niet verder naar het noorden mochten (naar Cape Reigna), vanwege de verzekering..) en lekker gezwommen en ijsjes gegeten in verschillende baaien. Je verkijkt je echter wel snel op de afstanden, met al die heuvels! De volgende dag een dolfijnentour met een katamaran gedaan. Was super mooi weer, dus heerlijk liggen zonnen op de voorkant van de katamaran, gewommen in baaien, heerlijk! Helaas geen dolfijn gezien, dus dat was wel weer jammer..

Daarna weer teruggereden richting Auckland. Onderweg in Whangarei gestopt om de watervallen en de stad te bekijken. Leuke stad, alleen een beetje stomme afloop.. We hadden namelijk onze auto netjes geparkeerd op een plek waar je twee uur mag staan. Kaartje gekocht tot half 5 (precies twee uur) en om kwart over vier terug bij de auto. Zit er een bon onder de ruitenwissers gestopt! Wat blijkt: vanaf 4 uur mag je niet meer op die plek parkeren.. Lekker stom! Dus gelijk maar bekeuring gaan betalen bij politiebureau, zonde van het geld.. Daarna doorgereden naar Leigh, klein vissersdorpje waar we een hostel hadden geboekt. De vrouw aan de telefoon had al gezegd dat er geen andere mensen zouden zijn, zij zou ook al weg zijn en de sleutel in de deur voor ons achterlaten. Toen we daar aankwamen bleek het een soort groot kampgebouw te zijn met veel slaapzalen, midden in het bos. Scary! Na het eten toch maar even naar het dorpje gereden, bleek dat ook helemaal uitgestorven te zijn.. Na rondjes rijden opzoek naar wat leven kwamen we op het kerkhof terecht, genoeg reden om weer snel terug naar het hostel te gaan! Uiteindelijk de nacht toch overleefd en de volgende ochtend vroeg opweg naar Auckland. Onderweg nog gestopt in een dorpje, waar een echt Nederlandswinkeltje blijkt te zijn. Ze hadden typisch Nederlandse producten zoals hagelslag (jeej!), spekjes, speculaas, stroopwafels, drop, ontbijtkoek, maar ook dingen als mie van de albert heijn, cup a soup en koopmans appeltaart. :)

Vanuit Auckland de bus naar Taurenga genomen, een dorpje aan de kust rechts van Auckland, in de Bay of Plenty. Daar 's avonds drankje gedaan, maar was behalve de pub quiz niet veel te beleven op een dinsdagavond.. Volgende dag bus naar Whakatane genomen, waar John en Michele wonen, neef van Tessa's moeder. Zij wonen op een boerderij, vlakbij het dorpje. De moeder van John (Riet, weduwe van broer van opa van Tes) is ook Nederlands en woont ook in het dorpje. Zijn weer heerlijk verwelkomt met lekker diner.

Vandaag (Tessa's verjaardag!!) zijn we naar White Island gegaan, het enige actieve vulkanische eiland van Nieuw Zeeland. Best spectaculair met alle stoom en zwavel op het eiland. Rare omgeving met gele en oranje gesteentes en een kratermeer. Onderweg weer op jacht naar dolfijnen, maar weer geen gevonden. In de haven van Whakatane zwemt wel al sinds kerst dolfijn Moko rond, die graag speelt met de mensen in het water. Super cool! We hebben hem vandaag ook gezien, maar hij was helaas te ver in het water om er naar toe te zwemmen. Hij had een een bodyboard bemachtigd waar die blij mee aan het spelen was, en wou hem niet al te graag teruggeven.. Hopelijk kunnen we morgen wel met hem zwemmen!

Net een heerlijk verjaardagsetentje voor Tessa gehad bij John en Michele thuis, Riet was er ook bij. Michele kan goed koken, dus het was heerlijk! Als toetje had ze Pavlova (schuimtaart) gemaakt, een echte Nieuw-Zeelandse specialiteit, super lekker!

Morgen blijven we nog een dagje in Whakatane, zaterdag vertrekken we naar Rotarua waar we in de Maori cultuur zullen duiken!

Liefs Maris

Ps. foto's volgen binnenkort!

1. Eline:
    Hee Mariska,

Ein-de-lijk ;)
    Klinkt goed jullie avonturen! (Behalve dan die boete..;), maar dan heb je dat ook weer meegemaakt :P) Ben ERG benieuwd naar de foto's!
    Jullie zitten iig niet stil daar ;)

Veel plezier bij de Maori!
    Haere ra (volgens mijn google-werk is dat Maorí-taal voor: doei ;))
    xx
  2. Chien:
    25 februari 2010
    De Pavlova klinkt als het toetje wat we misgelopen zijn tijdens je 21-diner..misschien mag je in de leer Maris? Al moet ik zeggen dat er destijds een heerlijk alternatief toetje was :)

Kunnen we ook een stamboom van Tessa krijgen? ;) Dat is wel makkelijk met al die familieverwijzingen..
  3. Tessa:
    25 februari 2010
    Hai Chien ;) ik heb serieus een soort overzicht van mijn familie gemaakt voor Maris.. aangezien het (ook voor mij soms) een grote en ingewikkelde familie is :P..
    Dus die is op aanvraag beschikbaar als het erg onduidelijk wordt allemaal.. ;)
  4. Ma:
    25 februari 2010
    Geweldig die surfpret :) en de dagen erna...:D ! Ik moest van de week nog aan je denken "je zal de hagelslag, stroopwafels en dropjes wel missen" :P , maar ook daar zijn jullie weer in voorzien.....! Veel plezier :D !
    en Tessa nog gefeliciteerd!!!
    Goed van je Eline , Haere ra :D
  5. Sylvia:
    Hoi Mariska,
    Wat leuk om alles zo te kunnen volgen. Zo ver weg en het lijkt allemaal zo dicht bij! Prachtige foto's die je geplaatst hebt, vooral van White island. Veel plezier verder.
  6. Gemma:
    26 februari 2010
    Hee Maris,

Heb jullie verhalen weer met veel plezier gelezen! Jammer van het volkswagenbusje, haha... Jullie maken veel mee daar en ben benieuwd of het met Moko gaat lukken! Foto's maken hea van Moko!

Liefs Gem
  7. Ma:
    28 februari 2010
    Hoi Meiden

Wat leuk om dit alles te lezen.
    Jullie maken leuke dingen mee en ik vind het heel leuk om hier vanaf het koude en natte nederland dit mee te lezen.
    Jullie zien er al lekker bruin uit.
    Geniet ervan en ik wacht weer op de volgende blog.

Groetjes Yvonne