Kia Ora!

11 februari 2010 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Hee allemaal!

Hoe is het bij jullie in het koude Nederland? Ik hoorde dat het al weer flink aan het vriezen en sneeuwen is! Ik hoop dat ik jullie niet al te jalours maak, want hier is het heerlijk weer! Elke dag ongeveer 23 graden en als de zon schijnt is het een stuk warmer!

Ik ben nu een week in Auckland en we hebben al super veel gezien! De eerste dag dat we hier aangekomen zijn hebben we al een mooie strandwandeling gemaakt langs de baai, vlakbij het huis van Kees en Katrina (oom en tante van Tessa). Daar hadden we super mooi uitzicht over de het centrum van Auckland, te herkennen aan de skytower. Al met al waren we toch iets te ver van huis af gelopen, je verkijkt je snel op de afstand met al die heuvels! Onze kuiten worden iig flink getraint hier! ;) ‘s Avonds hebben we kennis gemaakt met Edward, de zoon van Kees en Katrina, en heerlijk gegeten. Daarna vroeg naar bed, die jetlag voelden we wel!

De volgende dag was het Waitangi festival, waar Edward ons mee naar toe heeft genomen. Op deze dag (6 febuari) wordt gevierd dat het verdrag van Waitangi is getekend, wat staat voor gelijke rechten voor Maori’s en de Kiwi’s (westerse inwoners van Nieuw-Zeeland). We waren helaas te laat voor de traditionele aankomst van de kano’s en Maori dansen. We hebben wat rond gelopen tussen de vele eettentjes en mensen bekeken. Maori’s zijn vaak te herkennen aan tatoo’s rond hun gezicht en zijn vaak stevig gebouwd. Dit in tegenstelling tot de kiwi’s die vaak heel sportief zijn. Ladies: langs de stranden hebben we al genoeg mooie hardlopende mannen met wasbordjes gespot! (En ja, ze hadden geen t-shirtje aan! ;))  ‘s Middags zijn we met Edward naar het beachhouse van de familie gereden. Kees en Katrina waren daar al. Super mooi huis, vlakbij het strand!

Zondag zijn we met Kees en Katrina op stap geweest. Eerst zijn we naar Warkworth gereden, waar super grote bomen zijn: de Kauri bomen. Naast die boom voel je je wel een beetje klein.. Daar ook een wandeling gemaakt door een soort regewoud, de bush. Echt bizar dat er gewoon een mini regenwoudje is tussen alle grassige heuvels. Daarna zijn we naar Goat Island gereden (nee, er zijn geen geiten, geen idee waarom het zo heet..). Daar kan je super mooi snorkelen, wat mooie blauwe visjes gespot. Het was er wel heel druk, voor Nieuw-Zeelandse begrippen, dus na de picknick zijn we naar een rustiger strand gereden. Daar hebben Tes en ik een mooi wit verlaten strandje ontdekt, super mooi! (zie foto’s) Op de terugweg nog een lekker ijsje gehaald en de dag afgesloten met fish and chips!

Maandag werd het toch echt tijd om Auckland te bekijken. We zijn met de bus naar de stad gegaan en daar de Skytower op geweest. Daarna nog wat gewinkeld, wat best frustrerend was, aangezien we niks konden kopen.. Alleen een hoedje gekocht, mn hoofd was flink verbrand na een dagje strand! ‘s Avonds hebben we een biertje gedaan in het Belgische bier café met vrienden van Tessa uit Vlissingen. Zij zijn gisteren weer naar huis gevlogen, dus ze hadden veel te vertellen over wat ze allemaal gezien en gedaan hadden.

Dinsdagochtend met de ferry naar Devenport, een wijk van Auckland aan de overkant van het water geweest. Op de boot leek het alsof we met de bejaardenclub meegingen, alleen maar grijs haar en kale koppen te zien! Uiteindelijk was het toch niet zo saai als dat je zou denken met al die oude mensen. Veel schattige winkeltjes, waar we uiteraard weer niks konden kopen, en een klim naar de top van het eiland gemaakt. ‘s Middags naar het Auckland museum. Er was veel te zien, van Maori cultuur tot opgezette dieren en oude vliegtuigen. Overal een beetje snel langsgelopen. Daarna snel naar de supermarkt, want we gingen koken voor Kees en Katrina. Heerlijke lasagne gemaakt. We waren eerst nog bang dat we te laat gingen eten omdat we pas rond 7 uur thuis waren, maar gelukkig waren Kees en Katrina nog druk in de tuin bezig, dus dat was geen probleem.

Gisteren zijn we naar Rangitoto Island geweest. Dit is een vulkanisch eiland vlakbij de kust van Auckland. Heel het eiland bestaat uit vulkanische grond, dus alle grond is daar zwart. Daar hebben we een wandeling naar de top gemaakt, wat soms nog best vermoeiend was! Maar het was een mooie wandeling en zeker de moeite waard. ‘s Avonds zijn we bij Yvonne en Chris Sang gaan eten. Yvonne is het nichtje van Tessa’s moeder. Zij en haar gezin wonen ook in Auckland en het was leuk hen te ontmoeten. De kinderen waren ook thuis (17, 18 en 20 jaar).

Nu is het hier donderdagochtend en zijn we bezig met het inpakken van onze backpack. Vanmiddag gaan we met de bus naar Hamilton, waar Betty-Ann met haar gezin woont. Dit is ook een nichtje van Tessa’s moeder. Daarna gaan we naar het surfersdorpje Racklan om te surfen en daarna nog naar het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland.

We hebben trouwens een Nieuw-Zeelands telefoonnummer: 0226499682. Hierop kunnen jullie bellen en smsen, maar het is volgens mij voor jullie het goedkoopst om naar een Nederlands nummer te smsen, dus we zijn ook bereikbaar op Tessa's Nederlandse nummer: 0642437254.

Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs, Maris

Ps.: Kia Ora betekend hallo in het Maori's.

Ps.2: ik heb foto's geupload!

1. Ma:
    Kia Ora,
    Wat is Auckland en omgeving prachtig! Door de foto's krijgen we een mooie indruk van de gevarieerde omgeving
    en dat zwemmen.... heerlijk om jaloers van te worden want hier is het wit brrrrrrr.
    Groetjes van ons x.
  2. Gemma:
    Kia Ora!
    Superleuke foto's, krijg ik een beetje een beeld bij je verhaal! Je onderneemt al veel en dat is altijd een goed teken! Ik krijg het zelfs warm bij het zien van je zwemfoto's, het is hier koud/sneeuw en veel wind...brrrrr

Liefs Gem
  3. Julie:
    Hey Maris,
    Wat een top verhaal! Ben benieuwd naar de avonturen die nog op de planning staan!
    Liefs vanuit het besneeuwde Rotterdam (en PsyQ)
  4. Sarah:
    Lieve Maris,

Leuk om je verhaal te lezen en je foto's (anders heb ik geen flauw idee wat ik me erbij moet voorstellen). Prachtige natuur ook!
    Leuk om al die plekjes te ontdekken,
    je zal vast af en toe versteld staan wat je allemaal tegenkomt!
    Laat jezelf verrassen.

Hier alles goed, statistiek gehaald :), zaterdag verhuizen en over 2 weken weg! gaat snel!.

Kus,
    Sarah
  5. Zyrhea:
    Hai meid,

superleuk allemaal!! klinkt goed hoor! dikke kus en veel plezier nog!
    groetjes aan Tess,
    xxx
  6. liesbeth:
    11 februari 2010
    Wauwie, en dat was pas week 1! Wat hebben jullie al veel gedaan/beleefd.. Klinkt ontzettend fantastisch, vooral uit idd een koud en sneeuwerig Nederland. Ben benieuwd naar de rest van jullie trip. Voor nu: geniet ervan! Liefs, liesbeth
  7. Ivanka:
    12 februari 2010
    Hey! Wat een leuke verhalen en foto's! Neem even een paar van die mannen mee op de terug weg ;-) Fijn om te weten dat tenminste ergens op deze wereld mensen kunnen genieten van de zon! Veel plezier! XX
  8. Marjo:
    12 februari 2010
    Kia Ora Mariska,
    Wat een leuke week heb je al achter de rug. Jullie hebben al veel gedaan, leuke foto's ook gemaakt. Het is hier nog steeds koud, geniet lekker daar,
    groetjes, Marjo